Co robić w przypadku dokonania błędnego przelewu

Co robić w przypadku dokonania błędnego przelewu

Obecnie przelew internetowy jest bardzo popularnym sposobem na przekazanie pieniędzy. Jednak chwila nieuwagi, niedokładne przepisanie lub skopiowanie numeru konta bankowego może doprowadzić do błędu. Co robić w takiej sytuacji?

Przekazanie kosztów na niewłaściwy rachunek wcale nie jest takie łatwe. Numery konta tworzą się zgodnie z konkretnym algorytmem, który wyklucza możliwość błędnego wpisania rachunku, jeśli taki rachunek nie istnieje. Wiele banków podczas wprowadzenia konta wyświetlają nazwę podmiotu, w którym zostało założone konto. Jeśli taka informacja nie jest pokazana, warto sprawdzić numer konta i ponownie go wprowadzić. Może się zdarzyć, że koszty zostaną jednak przekazane na niewłaściwy rachunek. To odbywa się z kilku powodów:

  • pieniądze przekazane zostały na nieistniejące konto;
  • pieniądze przekazane zostały na rachunek zamknięty;
  • przekazanie środków na rachunek walutowy, zamiast oszczędnościowego;
  • koszty przelane na istniejące konto do niewłaściwego odbiorcy.

Przelew na nieistniejące konto bankowe

Taka sytuacja rzadko się zdarza, ponieważ automatyczny system banku wykrywa błąd w koncie – krótki numer konta bankowego lub nieprawidłowa suma kontrolna. W ostatnim przypadku nadawca przelewu nie będzie mógł potwierdzić transakcję. Niektórzy banki jednak nie mają dość rozwiniętego systemu technologicznego. Nie warto panikować. Przy pierwszej sesji bankowej takie zlecenie zostanie cofnięte na konto nadawcy. Okres zwrócenia pieniędzy trwa do 2 dni. Jeżeli po upłynięciu tego czasu kwota przelewy nie została zwrócona na nasz rachunek, należy nawiązać kontakt z bankiem.

Przelew na zamknięte konto

Z przyzwyczajenia można dokonać przelewu na nieaktywny rachunek w banku. W takiej sytuacji odbywa się podobnie jak w wyżej opisanym przypadku. W razie dokonania przelewy na zamknięte konto nie będzie wyświetlać się wiadomość o błędzie, ponieważ numer konta jest poprawny. Tak więc transakcja zostanie zrealizowana. Numery kont nie poddają się recyklingowi. Dlatego przelew nie trafi do kogoś innego. Przelane pieniądze wrócą do nadawcy w ciągu 2-3 dni roboczych z pierwszą sesją bankową. W przypadku braku pieniędzy na koncie w ciągu kilka dni można zgłosić reklamacją do instytucji bankowej.

Przekazania środków na niewłaściwy rachunek

Taka pomyłka może nam dużo kosztować, ponieważ będziesz ponosić opłaty za przewalutowanie i prowizję. W wyniku z naszego  konta zniknie dość duża kwota, której już nie otrzymamy. Taki przelew trudno odwołać, ponieważ przelew wewnętrzny realizuje się bardzo szybko. Oznacza to, że taka transakcja nie może być anulowana przy pomocy pracownika instytucji bankowej, nawet gdy podejmujesz taką próbę po kilku minutach od zrealizowania przelewu. Złożenie reklamacji nie ma sensu. Bank na pewno uzna zlecenie za poprawne. Oczywiście możemy poprosić pracownika instytucji bankowej o cofnięcie błędnego zlecenia. Bank jednak ma prawo odmówić w realizacji tej prośby.

Przelew do niewłaściwego nadawcy

Automatyczny zwrot kosztów w tej sytuacji jest niemożliwy. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Przelewy księgują się zgodnie z harmonogramem sesji bankowych. Wiele banków pozwala na modyfikacje realizowanych transakcji. W tym celu należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem. Jeśli nie przekrociłeś terminu księgowania, taka transakcja może być anulowana przez pracownika banku. Jeżeli jednak jest już za późno, banki również mogą udzielić nam pomocy i podjąć określone działania w imieniu klienta.

Gdzie zgłosić błędną taksację

Zawsze kontaktuj się najpierw z bankiem nadawcy przelewu, potem z bankiem odbiorcy. Nasz będzie w imieniu nadawcy przelewu starać się o wyjaśnienie sprawy. W zgłoszeniu należy podać następujące dane: data przelewu, kwota przelewu, rachunek nadawcy i odbiorcy przelewów. Po uzyskaniu niezbędnych danych bank informuje odbiorcę o konieczności zlecenia mylnego przelewu. Zwrot musi nastąpić w ciągu 30 dni. Najpierw odbiorca zwraca przelew na konto specjalne, a potem odbywa się realizacja przelewu na rachunek nadawcy. Odbiorca nie ponosi żadnych opłat w tym przypadku. Jednak instytucja bankowa może obciążyć dodatkową opłatą nadawcę przelew za pomoc w odzyskaniu kosztów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *